Spis treści

Moje najnowsze galerie

HG Krsna Ksetra Prabhu w Pradze
< Koncepcja szczęścia w Bhagavad-gicie. Część 2
05.08.2013 17:30 Wiek: 4 yrs
Autor: MjNd

Po co komu forma kosmiczna w Bhagavad-gicie.


 

Ktoś mógłby zadać pytanie: W jakim celu Kryszna ukazuje swoją formę komiczną skoro wcześniej już Arjuna zaakceptował  Go w 10 rozdziale[1] jako param brahma czyli Boga, Najwyższą Osobę? Również na początku 11 rozdziału[2] Arjuna stwierdził: "moje złudzenia zostały rozwiane". Innymi słowy nie uważał on już dłużej Kryszny za zwykłą ludzką istotę, swojego przyjaciela, ale za źródło wszystkiego. Jaki sens, w takim razie, ukazywać formę, która jest niższa od dwurękiej formy Kryszny?

Śrila Prabhupada odpowiada na to pytanie właściwie w pierwszym i trzecim komentarzu do 11 rozdziału:

"Rozdział ten objawia nam Krysznę jako przyczynę wszystkich przyczyn.

... Jednocześnie wziął on [Ajuna]  pod uwagę to, że chociaż on sam przyjął Krysznę jako źródło wszystkiego, to inni mogą tego nie zrobić. Po to więc, aby udowodnić wszystkim boskość Kryszny, poprosi Go w tym rozdziale, aby ukazał mu Swoją postać kosmiczną. ... Kryszna wie również, że Arjuna chce zobaczyć tę Jego formę kosmiczną po to, aby już zawczasu ustalić pewne kryterium, jako że w przyszłości pojawi się wielu oszustów pozujących na inkarnacje Boga. Ludzie powinni być zatem ostrożni; ktoś, kto twierdzi, że jest Kryszną, powinien być przygotowany na to, aby ukazać swoją formę kosmiczną, i w ten sposób udowodnić ludziom prawdziwość swojego twierdzenia." Teraz spróbuję odpowiedzieć na to pytanie w detalach.

Musimy pamiętać jaką rolę odgrywa Arjuna w Bhagavad-gicie. Z jednej strony jest on osobą na poziomie wyzwolenia od wpływu materii i wiecznym towarzyszem Kryszny, z drugiej dla korzyści czytelników odgrywa rolę uwarunkowanej żywej istoty. Arjuna pyta w 3 wersecie 11 rozdziału aby Kryszna pokazał mu formę kosmiczną ale jednocześnie nazywa Go[3]  purusottama (najlepszy ze wszystkich osób) i parameśvara (najwyższy kontroler, Najwyższy Pan)[4]. Daje w ten sposób Krysznie do zrozumienia, że nie jest zainteresowany viśva-rupą Pana. W związku z tym Śrila Viśvanatha Cakravati Thakura przyjmując rolę Arjuny komentuje: "Ponieważ powiedziałeś: "Małym fragmentem Siebie utrzymuję cały wszechświat[5]". Ja nie mam żadnych wątpliwości co do tego ale chciałbym poznać Twoje chwały i bogactwa w detalach."

Kryszna nigdy do tej pory nie pokazał nikomu Swojej formy kosmicznej w takiej postaci. Przed bitwą na Kurukszetra Kryszna ukazał pewne aspekty tej formy Duryodhanie. W celu uniknięcia bitwy Yudisthira wysłał Krysznę do Duryodhany w pertraktacjach pokojowych. Niemniej jednak Duryodhana i Karna w odpowiedzi na to chcieli związać Krysznę i wtrącić do lochu. Kryszna wtedy zaśmiał się tylko i powiedział: "Nie możesz mnie związać. Ja jestem wszędzie." i ukazał pewne fragmenty formy kosmicznej. Duryodhana nie docenił tego uważając, że to są tylko moce mistyczne Kryszny.

Aby Arjuna mógł zobaczyć formę kosmiczną Kryszna dał mu "boskie oczy". W związku z tym Śrila Viśvanatha Cakravati Thakura stawia pytanie i następnie odpowiada na nie: "Dlaczego Arjuna, który bezpośrednio swoimi oczami oglądał słodkość Najwyższego Pana nie mógł zobaczyć częściowej Jego ekspansji i musiał dostać "boskie oczy"? Niektórzy wyjaśniają to w ten sposób: Te doskonałe oczy, które mogą oglądać słodkość ludzkich rozrywek Najwyższej Osoby nie postrzegają innych lila[6] Pana opartych na bogactwie i dostojeństwu. Nie znajduje sie to w zasięgu ich percepcji. Tak jak język smakujący czysty krystaliczny cukier nie może jednocześnie doświadczać smaku nierafinowanego gur czy też trzciny cukrowej."

W komentarzu do tekstu 8  Śrila Prabhupada dogłębniej odpowiada na pytanie zadane na początku tego artykułu: "Faktem jest to, że wielbicieli nie interesuje oglądanie viśva-rupy, czyli formy kosmicznej. Ale Arjuna zapragnął ujrzeć ją po to, aby udowodnić słowa Kryszny ? tak, aby w przyszłości ludzie mogli wiedzieć, że Kryszna nie tylko teoretycznie czy w sposób filozoficzny podawał się za Najwyższego, ale w rzeczywistości takim objawił się Arjunie. Arjuna musi to potwierdzić, gdyż on rozpoczyna systemparampara. Ci, którzy są naprawdę zainteresowani poznaniem Najwyższej Osoby Boga, Kryszny, i którzy biorą przykład z Arjuny, powinni zrozumieć, że Kryszna nie tylko teoretycznie podawał się za Najwyższego, ale rzeczywiście objawił się jako Najwyższy."

Z tekstu 14 dowiadujemy się, że Arjuna jest "oszołomiony i zdumiony" oglądając kosmiczną formę Pana. Śrila Baladeva Vidyabhusana w związku z tym komentuje: "Oszołomienie i zdziwienie należą do drugorzędnych ras[7], które to Arjuna mógł w tym momencie zasmakować."

Od wersetu 19 zaczyna się opis kala-rupa czyli formy czasu Kryszny.  W ten sposób Arjuna może zobaczyć  to co się wydarzy w przyszłości.  Dowiaduje się, że wszyscy wojownicy po obu stronach z wyjątkiem Pandavów  zostaną zgładzeni. Śrila Prabhupada pisze w komentarzu do tekstu 32: "Arjunie nie podobała się idea tej walki; myślał, że lepiej byłoby jej zaniechać i w ten sposób uniknąć zawodu. W odpowiedzi Najwyższy Pan powiedział mu w odpowiedzi, że nawet gdyby zaniechał tej walki, wszyscy oni i tak zostaliby unicestwieni, gdyż taki był Jego plan. Gdyby Arjuna wycofał się z pola bitwy, odeszliby oni z tego świata w inny sposób. Nikt i nic nie mogło zapobiec ich śmierci, albowiem w rzeczywistości wszyscy oni już znaleźli się po stronie śmierci. Czas jest zniszczeniem i wszystkie manifestacje muszą ulec unicestwieniu, zgodnie z pragnieniem Najwyższego Pana. Takie jest prawo natury." W komentarzu do tekstu 49 Śrila Parabhupada kontynuuje tę samą myśl: "Na początku Bhagavad-gity Arjuna niepokoił się, że w walce mogą zostać zabici Bhisma i Drona, wielbieni przez niego dziadek i mistrz. Ale Kryszna powiedział mu, że nie powinien martwić się z tego powodu. Kiedy na zgromadzeniu wojowników próbowano obnażyć Draupadi, żonę Arjuny, Bhisma i Drona zachowali spokój, a za takie lekceważenie swoich powinności powinni zostać zabici. Kryszna objawił Arjunie Swoją kosmiczną formę, aby pokazać mu, że ludzie ci już zostali zabici za swoje bezprawne postępowanie. Kryszna ukazał mu tę scenę unicestwienia wojowników. Wielbiciele są zawsze spokojni i nie są w stanie dokonywać takich straszliwych czynów. Tak więc cel ukazania tej formy kosmicznej został wyjawiony i teraz Arjuna zapragnął zobaczyć czteroręką postać Pana, i Kryszna objawił mu ją. Wielbiciel nie jest zbyt zainteresowany kosmiczną formą Pana, gdyż nie pozwala ona na wymianę uczuć miłości. Wielbiciel albo pragnie okazać Panu swoje pełne szacunku i uwielbienia uczucia, albo pragnie on oglądać dwuręką postać Kryszny, tak aby w swej służbie miłości mieć możliwość wymiany uczuć z Najwyższym Osobowym Bogiem."

W ten oto sposób przedstawiłem kilka powodów, dla których Kryszna ukazał Swoją kosmiczną formę. Śrila Prabhupada słodko konkluduje ten rozdział: "Należy zatem zrozumieć, iż celem tego Jedenastego Rozdziału jest wyjaśnienie, iż oryginalna postać Kryszny jest zasadniczą i najwyższą."[8]

 

 

 



[1] BG 10.11-12

 

[2] BG 11.1

 

[3] yatha (taki jakim jest) Arjuna w ten sposób zaakceptował dwuręką formę Kryszny jako najwyższą (BG 11.3)

 

[4] w BG 11.3

 

[5] BG 10.42

 

[6] rozrywek

 

[7] smaki

 

[8] polecam przeczytać całe znaczenie Śrila Prabhupada do ostatniego wersetu 11 rozdziału, które jest jeszcze bardziej słodkie

 


2005 © Copyright by Kurukszetra.net • Projekt i wdrożenie: Kavi • Redaguje: Zespół